Ärhäkän Suoliston Kuntokuuri

Ärhäkän Suoliston Kuntokuuri

Joskus, ihan normaalillakin ihmisellä ilman vakavampaa suolistosairautta tai ärtyneen suolen oireyhtymää tulee hetki elämässä, jolloin jostakin esimerkiksi matkustelusta, ruoka-valion hetkellisestä muutoksesta, liiallisesta stressistä tai masennuksesta, alkoholin suurkäytöstä tai vaikkapa lääkeaineesta sattuu käymään niin, että koko suolisto vetää itsensä SOS-tilaan ja ärtyy pahasti. Ärtynyt suoli oireilee monella tapaa. Toisilla voi olla ongelmana hetkellisesti ripuli tai löysävatsaisuus, toisella taas ummetus. Joskus yliherkistyminen ruoka-aineille on vatsan tapa reagoida ja ottaa omaa aikaa ja joskus runsaat suolistokaasujen muodostumiset ja fyysinen kipu, kouristukset ja krampit vatsan alueella kaikki kielivät suoliston ärsyyntymisestä. Todellisuudessa tällaiset vaivat aina kannattaa ja pitää tarkistuttaa lääkärissä, mutta jo pienistäkin oireista alkaen on hyvä ottaa kotikonstit käyttöön ja pyrkiä tasapainoittamaan vatsan ja suoliston toiminta. Näin vältytään lisäongelmilta ja saadaan ensiapua ärtyneelle suolistolle!

Ärtyvän suolen oireyhtymä

Ärtyvän suolen oireyhtymä on toiminnallinen suolistoperäinen vaiva. Se on niin sanotusti toiminnallinen, koska suoliston toiminta on häiriintynyt mutta todellista syytä asialle ei tiedetä. FODMAP-hiilihydraattien eli suolessa fermentoituvien hiilihydraattien poistaminen ruokavaliosta, kuituvalmisteiden, probioottien ja piparminttuöljy kapselien on todettu helpottavan oireita. FODMAP-dieetti on rajoitettu ja vähentää suuresti ruuan hiilihydraattipitoisuutta, liialliselle dieetille ei siis kannatta antaa valtaa vaan omat ruoka-aineet mitä kestää ja mitä ei kannattaa testata rauhassa omaan tahtiin ja lisäillä sopivia ruokia hiljalleen omaan ruoka-valioonsa takaisin.

Ruokavalioon FODMAP dieetillä pahojen oireiden ollessa päällä kannattaa koittaa pysyä tiukassa dieetissä muutama kuukausi ja sen jälkeen hiljalleen höllentää ruokavaliota ja lisäillä yksi ainesosa kerrallaan itselle sopivia aineksia mukaan testaten samalla niiden imeytyvyyttä ja sopivuutta omalle suolistolle. Viljoista vältettäviä on fruktaaneja sisältävät viljat eli ruis, ohra ja vehnä. Sen tilalle kaura, kvinoa, riisi, maissi, tattari ja hirssi ovat parempia vaihtoehtoja. Parsa, artisokka, punajuuret, sienet ja sipuli sekä valkosipuli voidaan korvata muun muassa juureksista lantulla, nauriilla, perunalla ja porkkanalla. Lehtisalaatti ja tomaatti sekä kurkku sopivat myös. Kaalit, pavut, linssit ja soija usein aiheuttavat oireita, samoin monet varsinkin siemenen sisältävät hedelmät. Hedelmistä vältettävien listalla ovat varsinkin omena ja päärynä. Myös mehuna. Mango, vesimeloni, persikka, luumut ja kirsikat ja yleisemmin kaikki kuivahedelmät vältetään. Hunaja on myös suolessa fermentoituva ainesosa. Makeutukseen kannattaa valita normaalin valkoisen sokerin tai sitten ruskean sokerin. Agaave siirappi on myös erittäin välteltävä korkean fruktoosipitoisuutensa vuoksi. Hedelmiä voit korvata sitrushedelmillä, kiivillä, banaanilla, passionhedelmällä ja marjoista mansikat, mustikat ja vadelmat sopivat.

Muita yleisiä vältettäviä ainesosia ovat inuliini, frukto-oligosakkaridit (FOS) ja galaktaanit (GOS, makeutusaineet varsinkin ksylitoli, sorbitoli, mannitoli ja maltitoli ja kaikki hammasystävälliset pastillit ja purukumit. Inuliinia esiintyy muun muassa banaanissa, rukiissa, parsassa, vehnässä ja sipulissa sekä maa-artisokassa reilusti. Se voidaan ilmoittaa valmisteissa nimellä kuitu, oligofruktoosi tai inuliini. Joskus valmisteissa ei ilmoiteta suoraan makeutusaineita, jolloin sellaisia valmisteita tulisi välttää kokonaan.

Syöminen ongelmavatsan kanssa ei ole aina helppoa ja usein ärtyneestä suolesta kärsivillä on myös henkisen jaksamisen kannalta vaikeaa. Oireita ja taudin kuvaa ei normaali vatsainen voi ymmärtää niin hyvin ja usein oireita vähätellään jopa sairaanhoidon ammattilaisten toimesta. Vatsaongelmat voivat kuitenkin ärtyneen suolen kanssa olla todella kivuliaita ja vaikuttaa ihan joka päiväiseen elämään ja tästä syystä oireet tulisi ottaa tosissaan ja hoitaa ruokavaliolla mahdollisimman minimiin. Stressin määrää tulisi rajoittaa myös, sillä se voi olla laukaiseva tekijä koko oireyhtymässä ja vähintäänkin pahentaa oireita lähes jokaisella.