Flunssa Iskee, Suojautukaa!

Flunssa Iskee, Suojautukaa!

Miten reagoida alkavaan flunssaan ja miten saada vastustuskykyä kasvatettua flunssakautta varten? Jos flunssa ehti jo sinuunkin tarttua, miten siitä voi selviytyä mahdollisimman kivuttomasti? Poimi tästä artikkelista parhaat ideat flunssan ennaltaehkäisyyn ja sen hoitoon, luonnollisesti.

Vastustuskyvyn kasvatus

Vastustuskykyä kannattaa vaalia ja kasvattaa ihan läpi vuoden ja eikä vain flunssakautta edeltävänä aikana. Hyvä vastustuskyky kun usein tarkoittaakin hyvää terveyttä. Erilaisia teorioita on paljon, miten hyvä vastustuskyky pidetään yllä ja asiasta ollaankin jo kirjoitettu monen monta kirjavaa artikkelia. Mutta koska joka vuotinen flunssakausi nappaa joka ikinen kerta uhrinsa meidän joukosta, ei asia ole koskaan menettänyt mielenkiintoaan. Iso asia, mikä helposti pilaa vastustuskyvyn on antibiootit, joten lääkityksen kanssa kannattaakin aina olla tarkka ettei turhan tai liian pienen syyn takia lähde heti iskemään keholle erittäin kovaa kuuria ja samalla aiheuta itsellensä enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyvä vastustuskyky lähtee vatsasta, suolistobakteerit suojelevat vatsaa ja limakalvoja kaikenlaisilta bakteerien hyökkäyksiltä. Probiootit, eli hyvä vatsan bakteerikanta on helppo ylläpitää lisäämällä luontaisia probiootteja eli vatsahappobakteereja omaan ruokavalioonsa. Perus terveen ihmisen immuniteetti pysyy kovassa kunnossa ihan kehon oman puolustautumiskyvyn ansiosta, siksi ihan perinteiset hyvän ja terveen kehon kikat toimivat tähänkin. Terve keho vaatii tasaisesti liikuntaa ja fyysisiä suorituksia. Perus terve rasitus ja hikiliikunta pitää pöpöt poissa, keho puhdistuu ja sieltä hien mukana poistuu kuona-aineita. Toimiva aineenvaihdunta ja immuniteetti vaatii liikunnan lisäksi lepoa. Uni auttaa henkiseen jaksamiseen ja hyvä uni lievittää stressiä. Stressillä on paljon pelissä vastustuskyvyn osalta, joten mitä stressittömämpään hyvä uniseen arkeen pystyy, sen paremmin ehkäisee flunssankin syntyä.

Ruokavalio kaiken a ja o

B-vitamiini, D-vitamiini ja C-vitamiini ovat ne vitamiinit, jotka usein lasketaan niin sanotuiksi flunssan ehkäisy vitamiineiksi. B-vitamiini tukee immuunipuolustusta, D-vitamiini puutos johtaa moniin ongelmiin ja on varsin yleinen suomalaiselle sekä vaikuttaa myös stressiin sillä D-vitamiini tunnetaan stressin lievityksestään. D-vitamiini myös säätelee tulehdusta välittävien aineiden muodostusta kehossamme ja tätä myöten siis vaikuttaa siihen miten pahaksi lfunssa voi kehkeytyä ja minkälaisia tulehduksia se saa meidän kehossamme aikaiseksi. C-vitamiini taasen tavallaan huuhtoo kehosta myrkkyjä ja auttaa näin flunssan läpi pääsemistä ja nopeuttaa parantamista. C-vitamiini pitää myös energiavarastot täytenä ja uupumista ei tule niin helposti jos pumppaa flunssan alkutaipaleella itseensä kunnolla tätä vireyttävää vitamiinia. B-vitamiini on myös tutkittu auttavan stressin hoitoon ja pitävän aivot vireänä. Vitamiinien lisäksi hivenaineista sinkki on flunssa potilaan ensihoitoon mahtava aine. Sinkki tabletit, jotka otetaan heti flunssan alku vaiheilla voi lievittää tai lyhentää flunssaa jopa 40% käyttäjistä kertoo tutkimus. Sinkin teho siis on siinä, että se pitää puhtaana ja desinfioi nielun aluetta. Sinkki valmisteita tai tabletteja kannattaakin imeskellä läpi talven tai ainakin flunssakausien ajan, jotta voi myös ennaltaehkäistä infektioiden tarttumista.

Hyvää käsihygieniaa painotetaan liian vähän

Yksi iso ja helppo keino ehkäistä flunssa on käsihygienia ja ylipäätään hygienia. Flunssa kun tarttuu kosketus tai pisaratartuntana eikä väärin ymmärretysti kylmälle altistumisesta. Pääsääntöisesti flunssaan vaaditaan nenään päässyt suora virustarttuminen. Tätä voi ehkäistä ihan vain käsipesulla ja välttämisellä koskettelua kasvojen alueelle. Pisaratartuntaa esimerkiksi ruuhkabussissa ei olekaan niin helppo vältellä, mutta yleisesti se vaatii jo aika paljon virukselta, jos se suorastaan aivastuksesta tai toisen henkilön yskimisestä esimerkiksi tarttuisi. Usein kyseessä on sellainen tapaus, jossa yskimisen seurauksena ollaan yskitty vaikkapa käsille ja samoilla käsillä kosketettu bussin stop-painiketta kuin tuo flunssainen kanssa matkustaja. Käsien pesun tehostaminen flunssan aikaan on siis ensiarvoisen tärkeää jos haluaa itse välttyä flunssasta, mutta vieläkin tärkeämpää jos on jo viruksen itselleen saanut sillä näin voidaan ehkäistä sen leviämistä eteenpäin. Yskiminen pitäisi joka tapauksessa kohdentaa aina vaikkapa käsien taipeeseen tai paksuihin hanskoihin, nenäliinaan tai vaikkapa kaulahuiviin, jolloin ehkäistään enemmän myös pisaroiden lentämistä ympäriinsä.

Hyvää käsihygieniaa painotetaan liian vähän