Kuinka valita itselle sopiva treenimuoto

Kuinka valita itselle sopiva treenimuoto

Fitness on nykyään in, eikä vaan sosiaalisessa mediassa, vaan ylipäätään ihmisten elämäntapana. Kuntoilu ja urheilu on aina hyvä harrastus, joka auttaa ylläpitämään terveyttä ja omaa jaksamista. Kuntosalit toisensa perään mainostavat, sekä kaupittelevat jäsenyyksiään. Jos sellaisen ostaa, tuleeko sitä käytettyä vai jääkö se yhteen tutustumiskertaan? Mistä tavallinen kansalainen tietää, miten aloittaa treenaaminen ja mikä on se oikea muoto? Kuntosaleista puhuttaessa on monilla saleilla valikoimissaan aloittelijoille omat treeniohjelmat. Helppoa, yksijakoista ohjelmaa voi tehdä useampana päivänä viikossa ja se sopii, jos on tullut taukoa treenaamisesta tai ei ole koskaan juuri salilla käynytkään. Liikkeiden tulisi olla alkuun yksinkertaisia ja nopeasti opittavia. Toki kuntosalien ulkopuoleltakin löytyy treenimuotoja, kuten kahvakuula, sauvakävely, porrastreenit tai paljon puhuttu crossfit.

Omalle painolle sopiva treeni

Mikäli painoa on kertynyt enemmän ja liikakiloja on, kannattaa kuntoharjoittelu sovittaa sen mukaan. Ylipaino saattaa rasittaa niveliä ja aiheuttaa lisävaivoja. Kävely on aina turvallista ja lenkkien pituutta sekä määrää voi kasvattaa vähitellen. Toinen riskitön muoto on vesiliikunta. Uinti ja vesijuoksu kuluttaa energiaa, mutta veden ansiosta nivelet eivät rasitu liikaa. Vesijuoksuvöitäkin saa lainata uimahalleista, omaa ei tarvitse välttämättä heti hankkia. Kahvakuula ryhmäliikuntana voi olla myös yksi vaihtoehto! Alun perin venäläisenä voimailuvälineenä pinnalle pompahtanut kahvakuula kuormittaa kehoa monipuolisesti erilaisilla liikkeillä vahvistaen keskikehoa, sekä tukilihaksia. Kahvakuula on myös omiaan kehittämään tasapainoa ja hapenottokykyä. Kuulan painoa vaihtelemalla saa uutta haastetta treenaamiseen, mutta tekniikka on hyvä opetella huolella, jottei vammoja synny. Treenata voi ryhmäliikuntatuntien lisäksi ihan kotona, puistossa tai vaikkapa työpaikan tauolla.

Crossfit vaativampaan makuun

Media on tuonut viime vuosina voimakkaasti esille crossfit-treeniä. Kyseessä oleva treenimuoto koostuu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteista, joiden tarkoituksena on luoda ns. urheilijan perikuva. Crossfit-harjoittelu on vaativaa, sillä treenaaminen tähtää kattavaan yleiskuntoon ja perustuu tuloksiin. Kaikesta huolimatta crossfitin kerrotaan sopivan kaikille, vaikkei olisikaan aikaisempaa treenitaustaa. Treeniä pystytään keventämään muuttamalla tai vaihtamalla liikkeitä. Tärkeä osa crossfit-treeniä on sen sanasto. On parin kanssa tehtävää treeniä, päivän treeniä, sekä tietyn ajan verran tehtyjä toistoja tietty määrä. Crossfit sopii varmasti vaativampaan makuun, mutta on suositeltavaa, että aloittelija osallistuu ohjeistetulle aloitustunnille.

Crossfit
Crossfit

Liikkuminen ulkona

Vaikkei haluaisikaan huhkia salilla, ei se tarkoita, ettei voisi muuten kuntoilla. Ulkona lenkkeily esimerkiksi sauvakävellen on hauskaa ja porukalla kävellessä tulee myös sosiaalinen annos täyteen. Sauvakävely on tehokasta liikuntaa ja se on edullista aloittaa. Tarvitaan vain kävelysauvat sekä hyvät kengät. Treeni monipuolistuu vaihtamalla maastoa ja vauhtia. Oikein tehtynä sauvakävely on jopa 20 % tavallista kävelyä tehokkaampaa. Tekniikka kannattaa kuitenkin opetella kohdalleen, jotta sauvakävelystä saa maksimihyödyn. Maailmalla laji kulkee nimellä nordic walking.

Liikkuminen ulkona
Liikkuminen ulkona

Hyötyliikunnaksi voidaan varmasti laskea rappuset ja niissä vaivattomasti tehtävä porrastreeni. Portaita ylös juostessa vahvistuvat takareidet, pakarat, pohkeet ja keskivartalo. Myös hapenottokyky paranee. Alas tullessa käytössä ovat etureidet. Parhaiten treenaamiseen sopivat portaat, joissa on vähintään 50 askelmaa. Helppo treeni on esimerkiksi kävellä kymmenen porrasta ja juosta seuraavat kymmenen tai lisätä mukaan polvennostoja, askelkyykkyjä, sekä sivukyykkyjä. Porrastreenaaminen on muutakin, kuin vain ylös ja alas juoksentelua. Se polttaa rasvaa muodostaen tiukat pakarat ja reidet. Kaikenlaisessa treenaamisessa kannattaa kuitenkin kuunnella omaa kroppaa ja mieltä. Motivaatio harjoitteluun säilyy, kun välttää ylitreenaamista ja aikatauluttaa tekemisen. Monipuolisuus pitää mielen virkeänä, eikä treenejä kannata jättää välistä ilman oikeasti hyvää syytä. Muuten harmittaa varmasti. Lepopäivät ovat lepopäiviä ja oikeanlainen ravinto ylläpitää suorituskykyä, sekä auttaa palautumisessa. Muista tarkkailla omia rajojasi ja pyytää tarvittaessa neuvoa liikunnanohjaajilta!