Oman Kehon Tuntemus Avainasemaan

Oman Kehon Tuntemus Avainasemaan

Oman kehon tuntemus on kiireiseltä ihmiseltä jäänyt puoli tiehen. Kropan antamia signaaleja ei osata tulkita ja kehoa ei osata kuunnella. Vasta kun suuria terveydellisiä oireita alkaa ilmaantumaan, mennään lääkäriin ja omaa toimintaansa ja kehoa ei osata siltikään lääkärillekään selvittää täysin, sillä siihen on kiinnitetty huomiota vasta isompien oireiden ilmaannuttua. Keho viestii hyvinvoinnistaan ihmiselle monella tavalla. Fyysinen kipu saattaa ensin ilmaantua henkisenä jomotuksena, ja henkinen huono olo saattaa ensin ilmaantua fyysisinä oireina. Sanotaan muun muassa, että vatsa on ihmisen toinen sydän. Kun vatsaoireilee, se saattaakin olla peräisin sydänsäryistä tai tunteista. Jännitysvatsa on monelle tuttu ja tämähän on täysin psyykkisen stressin aiheuttama reaktio. Opi siis kuuntelemaan kehoasi paremmin ja pysyt selkeästi kärryillä siitä, missä mennään niin fyysisen kuin psyykkisen hyvinvoinnin osalta.

Miten kuunnella kehoansa

Jos kehoa ei ole totuttu yhtään kuuntelemaan, voi siihen tutustumiseen mennä aikaa. Hyvä ensi askel onkin siis aivan fyysinen kosketus. Käy läpi kehosi käsilläsi. Aloita varpaista ja kosketa ja tunnustele miltä ne tuntuvat. Ovatko ne kylmät, ovatko jalkapohjasi karheat. Kutiatko jostakin enemmän jalassa kuin toisesta kohtaa. Missä on herkät kohtasi ja missä iho on ohuempaa. Etene koko kehosi läpi aivan rauhassa ajan kanssa ja tutustu siihen. Voit käyttää peiliä avuksi tutustuen tarkemmin aivan kainalokuopistasi korvan taka-osiin ja hammasrivistöön. Tämä auttaa sinua saamaan käsityksen koko kehostasi ja vaikka tekeminen onkin fyysistä, auttaa se sinua kommunikoimaan ja olemaan yhtä kehosi kanssa myös henkisesti. Kosketusta kannattaa käyttää myös toisella tavalla. Halaa itseäsi, hivele ihoasi ja anna itsellesi rakkauden osoituksia. Miten keho reagoi tähän? Tuleeko kosketuksesta hyvä olo. Taputa vatsaasi ruuan jälkeen ja jutustele mielessäsi sille. Hiero kipeitä hartioitasi ja anna itsellesi niska ja päähieronta. Pue päällesi ihoa helliviä kankaita ja hemmottele kehoasi vaikkapa kosteuttavalla kasvonaamiolla.

Kehon tuntemus ja siihen tutustuminen vie aikaa, mutta se kannattaa. Kun kehoon ollaan fyysisesti tutustuttu, voidaan pienistäkin merkeistä päätellä ja nähdä sen hyvinvointi. Myös kyhmyt, jotka voivat kertoa syövästä, erilaiset ihosairaudet ja muun muassa kynsisienet, haitalliset luomet ja vaikkapa känsät on helpompi huomata ajoissa, jolloin niiden hoitaminen on nopeaa ja helppoa verrattuna vuosia jyllänneeseen oireeseen. Painon vartijana voit toimia parhaiten myös vain sinä itse ja pienistä muutoksista saatat huomata positiiviseen suuntaan tai negatiiviseen suuntaan, että ruokavalioon tulisi kiinnittää enemmän huomiota tai liikuntaa tulisi lisätä, jotta keho pysyy terveenä. Samoin lihastensa tuntemus kertoo helposti jos lihasmassa tuntuu katoavan, että on aika pistää pientä puhtia lihasharjoitteluun. Kipeät kohdat kehossa voivat kertoa väärästä askeltavasta, jolla on kauaskantoisia vaikutteita esimerkiksi selän hyvinvointiin ja väärä istuminen toimistotyössä kipeyttää hartioiden lisäksi muitakin paikkoja esimerkiksi käden ja jopa kämmenen lihaksia ja näistä ilman hyvää oman kehonsa tuntemusta ei usein huomaa tehdä numeroa itselleen. Alkava tulehdus kehossa tuntuu ja vaikka jännetuppitulehduksen takia oma työ tai muu tekeminen voi loppua viikko kausiksi. Jos tämän kuitenkin huomaa jo aikaisessa vaiheessa, voi olla että tulehdukselta vältytään lyhyemmälläkin levolla ja ilman lääkkeitä, kun osaa varoa ja olla tietoinen vammasta. Näin me itse voimme vaikuttaa paljon siihen miten paranemme, ennalta ehkäisemme isompia sairauksia ja oireita ja pidämme omasta itsestämme parempaa huolta. Siksi katso omaan kroppaasi, sukella tutkimusmatkalle ja ylläty!