Puhtia Aineenvaihduntaan Chilistä

Puhtia Aineenvaihduntaan Chilistä

Chili on varsinainen aineenvaihdunnan ihme rohdos! Sen säännöllinen runsas nauttiminen on terveydelle hyväksi, sen sisältämät ravintoaineet hellii vatsaa ja se on myös hyvä c-vitamiinin lähde. Tutkimukset osoittavat myös että aikuistyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä voi laskea syömällä säännöllisesti chiliä. Chili laskee siis veren insuliinipitoisuuksia eli tasoittaa verensokeria ja täten vaikuttaa pitkään ja säännöllisesti syötynä Suomessakin kansan sairauksiksi todettujen sairauksien saantia.

Chilin ravintoarvot

Kapsaisiini on se ainesosa chilissä, joka vaikuttaa alentavasti verensokeriin ja antaa sen luontaisen tulisuuden. Se on kemiallinen yhdiste ja kapsaisiini ei katoa paistamisen, keittämisen tai pakastamisen yhteydessä vaan säilyy hyvin. Kapsaisiini näyttäisi myös kiinnittyvän ruuansulatus järjestelmän reseptoreihin ja sitä kautta solu alkaa tuottamaan endokannabinoidia, joka on välittäjäaine ja nimeltänsä anandamidi, rauhoittaen suolistoa. Eli suoliston ihmelääkkeenä todellakin chilillä on enemmän kuin monta parantavaa ja eheyttävää toimintoa! Tuoreena chili kuitenkin myös sisältää c-vitamiinia, betakaroteenia, runsaasti a-vitamiinia ja lykopeenia. Chilin c-vitamiini vaikuttaa kehossamme niin, että se edistää solujen suojaamista vapailta radikaaleilta. Näin ollen C-vitamiini suojaa kehoamme kuin ruosteenesto käsittely autoa hapettumiselta. Suolistossa c-vitamiini edistää raudan imeytymistä ja kollageenin muodostumista. C-vitamiini edistää energia-aineenvaihduntaa, auttaa hermostoa ja edistää psykologisia toimintoja. Se myös auttaa vähentämään väsymystä ja toimii tehokkaana vastustuskyvyn ylläpitäjänä. Betakaroteeni taasen on antioksidantti, ja A-vitamiinin esiaste. Antioksidanttina se vaikuttaa ihon kuntoon, se ehkäisee aknea ja ihon kuivumista sekä pitää ihon kauniin sävyisenä ja ehkäisee ihottumia. Betakaroteenissa on karotenoideja eli pigmenttejä, jotka voivat myös värjätä ihonalaisen rasvakerroksen oranssiksi, jolloin ruskettunut ihon väri syvenee. Betakaroteeni vahvistaa immuunijärjestelmää ja laskee kolesteroliarvoja ja edistää ruuansulatusta.  Lykopeeni on myös antioksidantti ja sen tuplasti vahvempi antioksidantti kuin betakaroteeni, mutta ei ole A-vitamiinin esiaste. Lykopeenia löytyy runsaasti muun muassa tomaatissa ja se kestää usein hyvin kuumennuksen. Lykopeeni auttaa suojaamaan sydän- ja verisuonitaudeilta. A-vitamiini edesauttaa limakalvojen ja ihon normaalia toimintaa, se on tärkeä solujen uudistumisen kannalta ja keskeisenä asiana A-vitamiini parantaa hämärännäköä. Kuumennusta kuitenkaan A-vitamiini ei kestä hyvin.

Chilin historiaa

Chili on yksi vanhimpia käytettyjä hyötykasveista. Chilin hedelmä itsessään kuuluu marjoihin, mutta kasvina se on paprika, mutta tulisuutensa vuoksi kapsaisiini pitoisimmat paprikat ovat saaneet oman nimityksensä, chilit. Chilistä on tullut vuosien aikana erittäin suosittu marja parvekeviljelyyn ja chiliä rakastetaan laajalta suomalaisessa kulinarismissa. Joka vuotiset tuliset chili festivaalit viihdyttävät Suomalaisia ja tulisuutta kestetään paremmin meillä kuin naapurimaissa. Varsinaista chilikansaa siis. Chilien tulisuutta mitataan yksikössä jota kutsutaan scovilleksi. Kaikkein tulisin chililajike on Trinidad Moruga Scorpion ja se on mitattu olevansa 2 miljoonan scovillen chili. Chilejä on erikokoisia ja tuhansia eri lajikkeita, joiden maku ja tulisuus vaihtelee jopa marjasta ja samasta oksastakin lähtien. Chiliä käytetään niin tulisissa pata ruuissa, kuin nykypäivänä drinkeistä lähtien jälkiruuissakin. Chilillä on maustettu suklaata ja erilaisia herkkuruokia jo kauan ja perinteisemmässä käytössään chiliä käytetään lihan kanssa ja pöytämausteena joko rouhittuna ja kuivattuna taikka sitten esimerkiksi chilisurvoksen muodossa. Chilin lisääminen ruokavalioon edistää aineenvaihduntaa ja yllä olevien terveysvaikutuksien lisäksi sen tulinen reaktio lämmittää talvipakkasilla sekä auttaa kehoa tuottamaan endorfiineja, jotka tunnetaan hyvän olon hormonina. Lisää siis tulinen mauste makumaailmaasi, ihastu sen tuomiin ominaisuuksiin ja opettele kokkamaan uudella, hieman kieltä kipristelevällä tavalla! Chilisyyttä pataruokiin ja uusia jänniä ruoka-aine yhdistelmien kokonaisuuksia voi löytää  nettiresepteistä.