Tähtäimessä sutjakat sääret

Tähtäimessä sutjakat sääret

Tänä sosiaalisen median kulta-aikana näemme milloin Instagramissa, milloin Facebookissa kuvia, joissa esitellään toinen toistaan solakampia kroppia, kauniimpia sääriä ja treenatumpia lihaksia. Joskus saattaakin mieleen hiipiä ajatus: mitä voisin itse tehdä saadakseni sopusuhtaiset, ihanat sääret? Ja onko tämä nyt turhamaisuuden huippu, kun tällaisia ajattelen? Itse asiassa jalkojen treenaaminen on paljon muutakin kuin kauneuden ylläpitämistä; se on tärkeää myös ihan terveyden kannalta. Jalkojen suuria lihaksia tarvitaan joka kerta kun astut askeleenkin, ja jos sääret ovat kunnossa, ovat arkiset asiat kuten vaikka portaissa kipuaminen tai lapsen leikeissä mukana oleminen paljon helpompaa. Istumatyössä veltostuneet takareisien ja pakaroiden lihakset ovat monesti syynä myös erilaisiin lantion alueen vaivoihin. Ei siis ole lainkaan turhamaista tavoitella sopusuhtaisia, kiinteitä sääriä, vaan siitä on paljon hyötyä monellakin tavalla.

Mutta mitä tehdä? Treeniohjelmia ja kiinteytysvinkkejä löytyy pilvin pimein, ja voi olla vaikea löytää itselleen sopivat harjoitukset ja neuvot. Joskus saattaa olla helpointa turvautua ammattilaisen apuun, mutta kotikonstitkin riittävät, jos budjetti ei oikein anna periksi lisäkuluille. Tarvitaan oikeastaan vain lujaa tahtoa ja paljon periksiantamattomuutta.

Kiinteytystä kehiin

Kiinteytys ei tarkoita vain ja ainoastaan laihtumista, vaan oikeastaan sitä, että lihakset pääsevät paremmin esiin, kun niiden päällä olevan rasvan määrä vähenee. Tähän ei ole helppoja oikoteitä eikä tuloksia kannata odotella hetkessä tapahtuviksi. Tarvitaan sitä, että kaikki asiat ovat tasapainossa; treeni, ravinto, ja myös lepo. Parhaat tulokset saadaan, kun liikunta ja oikea ruokavalio otetaan elämäntavaksi. Kunnon rasvanpoltto lähtee käyntiin, kunhan keho saa riittävästi aerobista liikuntaa ja oikeanlaista energiaa. Tasapainoinen, laadukas ravinnonsaanti on tärkeää; hyvää proteiinia, vihanneksia, marjoja, ja kuitupitoisia hiilihydraatteja. Suolaiset ja rasvaiset ruoat ovat vältettäviä, ne vain keräävät nestettä. Sen sijaan kannattaa suosia tuoreita, raikkaita kasviksia ja hedelmiä, ja vaihtaa sokeroidut juomat veteen.

selluliitti

Entä tuo jokaisen naisen vihollinen: selluliitti? Todella moni nainen tuntee omakohtaisesti tuon muhkuraisen, epätasaisen ihon reisissä, eikä sen kehittyminen edes vaadi ylipainoa. Onneksi keinoja on sen poistamiseksi: juo riittävästi vettä, syö monipuolisesti, kosteuta ja kuori ihoa säännöllisesti, ja tee tehokkaita lihaskuntotreenejä. Esimerkkinä tuloksekkaasta reisitreenistä on jalkaprässin käyttäminen kuntosalilla.

Ohjeita

Katsotaanpa ihan käytännön tasolla lisää siitä mitä voit tehdä kiinteyttääksesi sääriäsi. Jos aloitamme treeniohjeista, otetaan esille muutama liike, joita voit tehdä, vaikka ihan oman kodin rauhassa. Näitä ovat askelkyykky, peruskyykky ja varvasnousut. Näitä kannattaa tehdä niin monella toistolla kuin jaksat peräkkäin, sitten pieni tauko, ja liikkeet vielä pari kertaa. Kaiken kruunaa, jos vielä voi tehdä nämä pienet painot käsissä. Venyttely on kaikessa yksinkertaisuudessaan myös tehokasta; hengitä syvään, rauhallisesti, ja tee muutamia kunnon venytyksiä, vaikka televisiota katsellessasi! Eräs asiantuntija taas vakuuttaa, että porrastreeni on yksi tehokkaimmista treenimuodoista pakaralihaksille ja reisille, ja sen hyvä puoli onkin, että sitä voi tehdä oikeastaan kaikkialla missä on jonkinlaiset portaat – tietysti huolehtien portaiden turvallisuudesta.

Erittäin hyväksi todettu keino on kuiva harjata ihoa, se vilkastuttaa verenkiertoa säärissäsi ja laittaa kuona-aineet liikkeelle, ja taas on askeleita otettu kiinteämpien, kauniimpien säärien eteen. Voit myös kuoria ihoa, silloin kuollut ihosolukko poistuu helpommin, ja ne kaikki ihanat täyteläiset kosteusvoiteet imeytyvät paremmin. Kun iho säärillä on tasainen ja pehmeä, näyttävät ne jo pelkästään senkin vuoksi kiinteämmiltä ja upeammilta.

Lopuksi vielä muutama sana ulkomuodosta. Kaikki treenit ja ruokavaliot saavat lisäpontta, kun mietit, mitkä ovat ulkonäössäsi parhaita puolia, ja toimit sen mukaan. Kannattaa valita siis omalle vartalolle kaikin puolin sopiva asu, sääriä unohtamatta. Jos geenit ovat päättäneet, että reitesi ovat hieman paksut, korosta kauniita nilkkojasi pidemmällä helmalla. Joskus voi myös tuoda esiin hyvin hoidettuja sääriä sipaisemalla niihin itseruskettavaa voidetta; päivettyneen näköiset sääret näyttävät myös hoikemmilta.