UUTISET

Kuinka valita itselle sopiva treenimuoto

Lähettänyt on elo 20th, 2019 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Kuinka valita itselle sopiva treenimuoto

Kuinka valita itselle sopiva treenimuoto

Fitness on nykyään in, eikä vaan sosiaalisessa mediassa, vaan ylipäätään ihmisten elämäntapana. Kuntoilu ja urheilu on aina hyvä harrastus, joka auttaa ylläpitämään terveyttä ja omaa jaksamista. Kuntosalit toisensa perään mainostavat, sekä kaupittelevat jäsenyyksiään. Jos sellaisen ostaa, tuleeko sitä käytettyä vai jääkö se yhteen tutustumiskertaan? Mistä tavallinen kansalainen tietää, miten aloittaa treenaaminen ja mikä on se oikea muoto? Kuntosaleista puhuttaessa on monilla saleilla valikoimissaan aloittelijoille omat treeniohjelmat. Helppoa, yksijakoista ohjelmaa voi tehdä useampana päivänä viikossa ja se sopii, jos on tullut taukoa treenaamisesta tai ei ole koskaan juuri salilla käynytkään. Liikkeiden tulisi olla alkuun yksinkertaisia ja nopeasti opittavia. Toki kuntosalien ulkopuoleltakin löytyy treenimuotoja, kuten kahvakuula, sauvakävely, porrastreenit tai paljon puhuttu crossfit.

Omalle painolle sopiva treeni

Mikäli painoa on kertynyt enemmän ja liikakiloja on, kannattaa kuntoharjoittelu sovittaa sen mukaan. Ylipaino saattaa rasittaa niveliä ja aiheuttaa lisävaivoja. Kävely on aina turvallista ja lenkkien pituutta sekä määrää voi kasvattaa vähitellen. Toinen riskitön muoto on vesiliikunta. Uinti ja vesijuoksu kuluttaa energiaa, mutta veden ansiosta nivelet eivät rasitu liikaa. Vesijuoksuvöitäkin saa lainata uimahalleista, omaa ei tarvitse välttämättä heti hankkia. Kahvakuula ryhmäliikuntana voi olla myös yksi vaihtoehto! Alun perin venäläisenä voimailuvälineenä pinnalle pompahtanut kahvakuula kuormittaa kehoa monipuolisesti erilaisilla liikkeillä vahvistaen keskikehoa, sekä tukilihaksia. Kahvakuula on myös omiaan kehittämään tasapainoa ja hapenottokykyä. Kuulan painoa vaihtelemalla saa uutta haastetta treenaamiseen, mutta tekniikka on hyvä opetella huolella, jottei vammoja synny. Treenata voi ryhmäliikuntatuntien lisäksi ihan kotona, puistossa tai vaikkapa työpaikan tauolla.

Crossfit vaativampaan makuun

Media on tuonut viime vuosina voimakkaasti esille crossfit-treeniä. Kyseessä oleva treenimuoto koostuu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteista, joiden tarkoituksena on luoda ns. urheilijan perikuva. Crossfit-harjoittelu on vaativaa, sillä treenaaminen tähtää kattavaan yleiskuntoon ja perustuu tuloksiin. Kaikesta huolimatta crossfitin kerrotaan sopivan kaikille, vaikkei olisikaan aikaisempaa treenitaustaa. Treeniä pystytään keventämään muuttamalla tai vaihtamalla liikkeitä. Tärkeä osa crossfit-treeniä on sen sanasto. On parin kanssa tehtävää treeniä, päivän treeniä, sekä tietyn ajan verran tehtyjä toistoja tietty määrä. Crossfit sopii varmasti vaativampaan makuun, mutta on suositeltavaa, että aloittelija osallistuu ohjeistetulle aloitustunnille.

Crossfit
Crossfit

Liikkuminen ulkona

Vaikkei haluaisikaan huhkia salilla, ei se tarkoita, ettei voisi muuten kuntoilla. Ulkona lenkkeily esimerkiksi sauvakävellen on hauskaa ja porukalla kävellessä tulee myös sosiaalinen annos täyteen. Sauvakävely on tehokasta liikuntaa ja se on edullista aloittaa. Tarvitaan vain kävelysauvat sekä hyvät kengät. Treeni monipuolistuu vaihtamalla maastoa ja vauhtia. Oikein tehtynä sauvakävely on jopa 20 % tavallista kävelyä tehokkaampaa. Tekniikka kannattaa kuitenkin opetella kohdalleen, jotta sauvakävelystä saa maksimihyödyn. Maailmalla laji kulkee nimellä nordic walking.

Liikkuminen ulkona
Liikkuminen ulkona

Hyötyliikunnaksi voidaan varmasti laskea rappuset ja niissä vaivattomasti tehtävä porrastreeni. Portaita ylös juostessa vahvistuvat takareidet, pakarat, pohkeet ja keskivartalo. Myös hapenottokyky paranee. Alas tullessa käytössä ovat etureidet. Parhaiten treenaamiseen sopivat portaat, joissa on vähintään 50 askelmaa. Helppo treeni on esimerkiksi kävellä kymmenen porrasta ja juosta seuraavat kymmenen tai lisätä mukaan polvennostoja, askelkyykkyjä, sekä sivukyykkyjä. Porrastreenaaminen on muutakin, kuin vain ylös ja alas juoksentelua. Se polttaa rasvaa muodostaen tiukat pakarat ja reidet. Kaikenlaisessa treenaamisessa kannattaa kuitenkin kuunnella omaa kroppaa ja mieltä. Motivaatio harjoitteluun säilyy, kun välttää ylitreenaamista ja aikatauluttaa tekemisen. Monipuolisuus pitää mielen virkeänä, eikä treenejä kannata jättää välistä ilman oikeasti hyvää syytä. Muuten harmittaa varmasti. Lepopäivät ovat lepopäiviä ja oikeanlainen ravinto ylläpitää suorituskykyä, sekä auttaa palautumisessa. Muista tarkkailla omia rajojasi ja pyytää tarvittaessa neuvoa liikunnanohjaajilta!

Käsivarret kuntoon!

Lähettänyt on kesä 15th, 2019 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Käsivarret kuntoon!

Käsivarret kuntoon!

Säännöllinen liikunta on tunnetusti hyväksi niin keholle kuin mielellekin. Erilaisia vaihtoehtoja treenaamiseen on monia ja pelkän yleiskunnon ylläpitämiseksi lenkkeily, uiminen tai pyöräily ajaa asian mukavasti ja yleensä ilman turhia suorituspaineita.

(lisää…)

Miten lämmitellä oikeaoppisesti urheilussa

Lähettänyt on huhti 19th, 2019 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Miten lämmitellä oikeaoppisesti urheilussa

Miten lämmitellä oikeaoppisesti urheilussa

Urheilun kaikissa lajeissa on tärkeää osata lämmitellä oikeaoppisesti aina ennen urheilun aloittamista. Vääränlainen tai heikko lämmittely saattaa aiheuttaa erilaisia vahinkoja, kuten lihasrepeytymiä tai paikaltaan lähteminen.

(lisää…)

Tehokas jalkatreeni onnistuu niin salilla kuin ulkosallakin

Lähettänyt on helmi 22nd, 2019 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Tehokas jalkatreeni onnistuu niin salilla kuin ulkosallakin

Tehokas jalkatreeni onnistuu niin salilla kuin ulkosallakin

Kukapa ei haaveilisi kiinteistä reisistä ja siluettia kauniisti jatkavasta takamuksesta. Jalkatreenien ei tarvitse olla toistavaa pakkopullaa, vaan ne voivat olla monipuolisia ja todella vaihtelevia.  Vaihtelevuus pitää treenin mielenkiintoisena ja parantaa myös tuloksia – lihakset kun tottuvat pikkuhiljaa aina samanlaisena toistuvaan liikerataan.

(lisää…)

Varaudu Pakkasiin!

Lähettänyt on kesä 10th, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Varaudu Pakkasiin!

Varaudu Pakkasiin!

Ulkona on kiva olla, mutta kovilla pakkasilla on otettava huomioon muutama asia ennen ulos menoa. Talveen voi muutenkin varautua niin henkisesti kuin hankkimalla tarvittavat tykö tarpeet, jotta talvesta saa kaiken hyvän irti. Pieniä asioita kannattaa ottaa huomioon oman jaksamisen takia. (lisää…)

Flunssa Iskee, Suojautukaa!

Lähettänyt on touko 31st, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Flunssa Iskee, Suojautukaa!

Flunssa Iskee, Suojautukaa!

Miten reagoida alkavaan flunssaan ja miten saada vastustuskykyä kasvatettua flunssakautta varten? Jos flunssa ehti jo sinuunkin tarttua, miten siitä voi selviytyä mahdollisimman kivuttomasti? Poimi tästä artikkelista parhaat ideat flunssan ennaltaehkäisyyn ja sen hoitoon, luonnollisesti. (lisää…)

Valmista Superjuomaksi Luuliemi

Lähettänyt on touko 28th, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Valmista Superjuomaksi Luuliemi

Valmista Superjuomaksi Luuliemi

Luu liemi on tämän päivän trendi superfood! Jokseenkin hauskaa, että kyseinen juoma voi nousta trendiksi, sillä luuliemi on ollut tunnettuna jo yli kaksituhatta viisisataa vuotta. Luuliemeä on kautta aikain käytetty erilaisissa kansan parannuksissa ja ravintolisänä. Sen tuottaminen perustui aikoinaan siihen, että eläimestä haluttiin käyttää kaikki ravintoaineet ja ravinteet eikä vain lihaa luiden ympäriltä ja näin ollen luun ollessa liian kova purtavaksi, sitä pehmennettiin keittämällä.

(lisää…)

Ärhäkän Suoliston Kuntokuuri

Lähettänyt on touko 11th, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Ärhäkän Suoliston Kuntokuuri

Ärhäkän Suoliston Kuntokuuri

Joskus, ihan normaalillakin ihmisellä ilman vakavampaa suolistosairautta tai ärtyneen suolen oireyhtymää tulee hetki elämässä, jolloin jostakin esimerkiksi matkustelusta, ruoka-valion hetkellisestä muutoksesta, liiallisesta stressistä tai masennuksesta, alkoholin suurkäytöstä tai vaikkapa lääkeaineesta sattuu käymään niin, että koko suolisto vetää itsensä SOS-tilaan ja ärtyy pahasti. Ärtynyt suoli oireilee monella tapaa. Toisilla voi olla ongelmana hetkellisesti ripuli tai löysävatsaisuus, toisella taas ummetus. Joskus yliherkistyminen ruoka-aineille on vatsan tapa reagoida ja ottaa omaa aikaa ja joskus runsaat suolistokaasujen muodostumiset ja fyysinen kipu, kouristukset ja krampit vatsan alueella kaikki kielivät suoliston ärsyyntymisestä. Todellisuudessa tällaiset vaivat aina kannattaa ja pitää tarkistuttaa lääkärissä, mutta jo pienistäkin oireista alkaen on hyvä ottaa kotikonstit käyttöön ja pyrkiä tasapainoittamaan vatsan ja suoliston toiminta. Näin vältytään lisäongelmilta ja saadaan ensiapua ärtyneelle suolistolle!

(lisää…)

Puhtia Aineenvaihduntaan Chilistä

Lähettänyt on huhti 27th, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Puhtia Aineenvaihduntaan Chilistä

Puhtia Aineenvaihduntaan Chilistä

Chili on varsinainen aineenvaihdunnan ihme rohdos! Sen säännöllinen runsas nauttiminen on terveydelle hyväksi, sen sisältämät ravintoaineet hellii vatsaa ja se on myös hyvä c-vitamiinin lähde. Tutkimukset osoittavat myös että aikuistyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä voi laskea syömällä säännöllisesti chiliä. Chili laskee siis veren insuliinipitoisuuksia eli tasoittaa verensokeria ja täten vaikuttaa pitkään ja säännöllisesti syötynä Suomessakin kansan sairauksiksi todettujen sairauksien saantia.

(lisää…)

Vatsa Litteäksi Ruokavaliolla!

Lähettänyt on huhti 17th, 2018 in Body | Kommentit pois päältä artikkelissa Vatsa Litteäksi Ruokavaliolla!

Vatsa Litteäksi Ruokavaliolla!

Joskus pelkkä ruokavalio muutos voi johtaa suureenkin painonpudotukseen. Liikunnan tärkeys päivittäisessä arjen pyörityksessä on tärkeää, mutta jos liikkuminen ja varsinkin hyötyliikunta jo riittää terveyden ylläpitoon, voi olla aika siirtää katse liikunnan lisäämisestä mieluummin ruokavalioon. Pienilläkin muutoksilla voi olla suuri ero ja tulokset parhaillaan näkyvät jo ihan muutaman viikonkin aikana. Monesti perusterveellisesti liikkuva ihminen syö vääränlaista ruokaa ja siksi paino ei tahdo pysyä kurissa.

(lisää…)