Varaudu Pakkasiin!

Varaudu Pakkasiin!

Ulkona on kiva olla, mutta kovilla pakkasilla on otettava huomioon muutama asia ennen ulos menoa. Talveen voi muutenkin varautua niin henkisesti kuin hankkimalla tarvittavat tykö tarpeet, jotta talvesta saa kaiken hyvän irti. Pieniä asioita kannattaa ottaa huomioon oman jaksamisen takia. Yksi niistä on valon määrä. Koska valon määrä muuttuu radikaalisesti ja auringon säteiden antama teho hiipuu talveksi, on tärkeä pitää huolta D-vitamiini tasostasi. D-vitamiini antaa voimaa ja on tärkeimpiä vitamiineja suomalaiselle juurikin siksi, että sen saanti on vaikeaa talvella. D-vitamiinin lisäksi muu perinteinen monivitamiini on hyväksi. B-vitamiini on toinen vitamiineista, joka antaa jaksamista ja on henkisesti hyväksi. Mieti kuitenkin tarkkaan missä muodossa molempia popsit, sillä ei laadukkaat vitamiinit vain rasittavat vatsaa eivätkä imeydy kehon käyttöön. Talven vähäiseen valoon voi myös varautua kirkas valo lampulla. Kirkas valo hoito auttaa kehoa kestämään pimeyden. Jo vartin hoito herättää kehon aamuun. Naisille kirkas valo lamppu toimii myös aivan mainiona meikki valona ja se onkin helppo yhdistää aamun touhuihin tätä kautta joka aamuiseksi rutiiniksi. Kirkas valo lamppuja on erilaisia, tässäkin pätee sama sääntö kuin vitamiineissa. Katso minkä lampun hankit, valon täytyy olla tehokas ja laadukas ja tietynlainen, jotta se jäljittelee parhaiten luonnon valoa ja muun muassa kehon melatoniinin tuotanto pysyy normaalina vaikka aamut ja illat ovatkin todella pimeitä. Viltit, kynttilät, paljon lämpimiä ja mukavia vaatteita, hyvää laatu hunajaa erilaisilla teevalikoimilla tuovat talveen tunnelmaa. Mikä voi olla parempaa kuin vaniljainen omenatee maidolla ja hunajalla vilttiin kääriytyneenä vilpoisassa pakkasaamussa vapaapäivänä kun voit vain polttaa kynttilöitä ja tunnelmoida!

Ulkona talvipakkasilla

Liikunnan rooli on tärkeä talvella. Ulos ei tahtoisi kovilla pakkasilla mennä, mutta päivänvalon saanti edes tunnin verran päivässä pitää hereillä läpi talven! Kun ulkoilet, suojaa ihosi kylmyydeltä kunnollisella hikeä iholta pois siirtävällä kerrastolla. Tällöin nautit paljon enemmän ulkona olosta, kun nihkeä iho ei kylmety! Kerrastoon panostettuasi voit kerros pukeutua helposti lämpötilan vaatimalla tavalla. Hyvä uv-säteiltä suojaava paksumpi kasvovoide suojaa kasvojasi kovalta uv-säteilyltä sekä pakkaselta. Vaseliini tai öljyinen huulivoide suojelee herkkää huulien pintaa liialta kuivuudelta ja myös pakkaselta. Aurinkolasit pelastavat kirkkaana päivänä ja niiden käyttö onkin suositeltavaa koska lumi heijastaa paljon auringon säteilyä. Kylmyyden vuoksi pään suojaaminen ja korvien suojaaminen kannattaa, jotta kylmä ei pääse yllättämään. Laadukkaat hansikkaat ja kerrostaminen myös käsille tuo lämpöä. Sormikkaat, joiden päälle paksut kintaat estävät varmasti sormien kipristelyn. Merinovillaiset sukat pitävät jalat kuivina sillä ne hengittävät hyvin. Tekokuituiset pörrösukat hikoiluttavat jalkoja ja altistavat kylmyydelle enemmän vaikka muuten pörröiset sukat vaikuttaisivat hyvältä ja lämpimältä ratkaisulta. Urheilusukat, joiden päällä villasukat tekevät taas jaloistasi kuivemmat ja lämpimät. Jos lämpötila huitelee yli miinus kolmenkymmenen asteen, ulkona kannattaa oleskella vähemmän aikaa, mutta silloin aurinkoiset pakkaspäivät kuitenkin kannattaa hyödyntää sillä ilma on raikkaimmillaan. Kaikki on kuitenkin loppupeleissä kiinni pukeutumisesta ja kovillakin pakkasilla ulkona olosta voi tehdä miellyttävää. Kävelyretken jälkeen raittista ilmasta palatessa on ihana kääriytyä pehmoiseen vilttiin villasukkineen ja uppoutua loppupäiväksi vaikkapa hyvän kirjan pauloihin. Kuuma höyryävä tee ja musiikki, kynttilät ja pimenevä ilta on rauhoittumisen aikaa. Talvella voi tunnelmoida rauhassa kiirehtimättä mihinkään. Talvi on mietiskelyn ja levollisuuden aikaa, nauti siis täydestä sydämestäsi! Meillä on etuoikeus saada kaikki kauniit neljä vuodenaikaa, joista jokaisesta oikealla asenteella ja varustautumisella voi saada kauniin. Pimeyttä ei kannata pelätä, siitä kannattaa nauttia!

Ulkona talvipakkasilla