Vatsa Litteäksi Ruokavaliolla!

Vatsa Litteäksi Ruokavaliolla!

Joskus pelkkä ruokavalio muutos voi johtaa suureenkin painonpudotukseen. Liikunnan tärkeys päivittäisessä arjen pyörityksessä on tärkeää, mutta jos liikkuminen ja varsinkin hyötyliikunta jo riittää terveyden ylläpitoon, voi olla aika siirtää katse liikunnan lisäämisestä mieluummin ruokavalioon. Pienilläkin muutoksilla voi olla suuri ero ja tulokset parhaillaan näkyvät jo ihan muutaman viikonkin aikana. Monesti perusterveellisesti liikkuva ihminen syö vääränlaista ruokaa ja siksi paino ei tahdo pysyä kurissa.

Isoja muutoksia pienessä ajassa

Jos ongelmana on keskivartalon turvotus voi hyvässä lykyssä ratkaisuksi riittää turvotusta lisäävien viljojen käytön lopettaminen. Jo pelkkä vehnän ulos jättäminen ruokavaliosta voi riittää ja sen tuloksen on todellakin nähtävissä muutaman viikon aikana. Täysin gluteenittomaksi ei tarvitse ruokavaliotansa muokata. Muta yhden kaikkein turvottavimmista ruoka-aineista ulos jättäminen voi vaikuttaa suurestikin keskivartalon turvotukseen. Vehnä turpoaa vatsassa ja aiheuttaa usein myös kaasun kertymistä. Sen takia usein vehnäisen ruokavalion ansiosta varsinkin suomalaisilla, jotka tykkäämme syödä paljon vehnästä tuotettuja ruokia esimerkiksi spagettia ja pastaa, voi olla ongelmia turvotukseen liittyen. Vehnä on helppo nykypäivänä korvata vastaavilla viljoilla ja tuotteilla. Ruis on paljon sulavampaa eikä aiheuta samankaltaista tunnetta vatsalle. Kauraleipää, kaurahiutaleita ja kaurajauhoa voi käyttää erilaisiin ruokiin. Riisipohjaisia gluteenittomia tuotteita kuten riisinuudelia ja riisipastaa sekä spagettiakin on saatavilla useista suurimmista kaupoistamme ja gluteenittomia tuotteita löytyy pilvin pimein kun niitä vaan osaa etsiä oikeista hyllyistä. Muun muassa Lidlissä on nykyään suuri tuotevalikoima rakennettu täysin gluteenittomalle ruokavaliolle ja sisältää leivontajauhoista tuotteet spagettiin ja moniin eri leivonnaisiinkin.

Kokonaan gluteenin jättäminen pois omasta ruokavaliostansa voi tuntua hurjalta muutokselta, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Moni ihminen, joka jättää turvottavan ja vatsaa ärsyttävän gluteenin kokonaan pois kokee elämänmuutoksen. Iho ja kynnet sekä hiukset tuntuvat monilla henkilöillä voivan paremmin ja vatsaongelmat ovat poistuneet kokonaan. Eikä puhuta edes enää vain turvotuksesta tai ruuan jälkeisestä ulkonäöllisestä hyvinvoinnista vaan myös henkisesti ja psyykkisesti monet gluteenitonta elämää elävät suomalkaisetkin kertovat menestystarinoitaan julkisesti. Miksi sitten gluteenin jättö on niin suosittua, siitä emme tiedä, mutta hyvine puheiden ja tuloksien varjossa on siinä helppo pysyä. Gluteenitonta ruokavaliotahan voi ihan omassa testaus mielessä vain kokeilla vaikkapa kuukauden tai kaksi ja silloinhan pystyt henkilökohtaisesti todentamaan, onko siitä apua painonhallinnassasi tai hyvinvoinnissasi. Jokainen keho kuitenkin on uniikki oma henkilökohtainen kokonaisuutesi, josta vain sinä parhaiten osaat ottaa koppia. Jokisen keho toimii omalla tavallansa ja se mikä tuntuu kaikkein parhaimmalta toiselle voi olla väärä keino itsellensä. Kokeilemalla erilaisia ratkaisuja ja ruokavalioita, ihminen oppii parhaiten ja pystyy sopeuttamaan omat ruokailutottumukset omalle keholle sopiviksi. Tärkeintä on kuitenkin jotain poistamalla, aina muistaa varmistaa että ravinteiden, vitamiinien ja kivennäisaineiden, kuten hiilihydraattien, energian, hyvien rasvojen ja proteiinin saanti on terveellisellä tasolla. Liian tiukat dieetit joiden ravintosisältö jää alle terveellisen rajan ei kannata noudattaa sillä vaikka hyviä tuloksia lyhyellä aikavälillä tulisikin, ei keho voi kuitenkaan hyvin. Jos keho ei saa tarvitsemaansa määrää ravintorikasta ruokaa, se usein palaa säästöliekillä ja näin ollen pyrkii varastoimaan kaiken rasvan jemmaan ja silloin painon pudotus sekä terveellinen aineenvaihdunta pysähtyy ja pienestä niukasta ruoka-aineiden saannista onkin vain haittaa keholle. Pidä ensisijaisesti siis huolta, että vatsasi toimii aktiivisesti ja aineenvaihduntasi pelaa, jätä pois turvottavat ruoka-aineet ja turha turvottava vilja, panosta syömiseen useasti ja huomaat eron!