Pilateksen hyödyt

Pilateksen hyödyt

Pilates on monipuolinen kehonhallintamenetelmä, jonka juuret johtavat 1900-luvun alkuun Joseph Pilateksen kehittämään tanssin ja voimistelun liikkeitä yhdistävään tekniikkaan. Ajan saatossa useat ohjaajat ja etenkin kuuluisat tanssijat loivat siihen eri suuntauksia, kuitenkin aina Joseph Pilateksen harjoittelun periaatteisiin pohjautuen.

Pilates kehittää kehonhallintaa, koordinaatiota ja kestävyyttä. Kun kehoa oppii pilateksen avulla käyttämään tasapuolisesti, keskivartalo vahvistuu ja ryhti paranee. Pilateksessa tärkeintä on suorittaa liikkeet oikein. Kun liikkeet tekee tarkasti ja hallitusti pilateksen hyödyt tulevat esiin parhaiten. Kuten Joseph Pilates itse lupasi, eron huomaa heti ja 30 harjoituskerran jälkeen keho on kokonaan uudistunut. Pilates on vakiintunut myös suomalaisten suosikkina, koko kehoa huoltavana, mutta myös virheasentoja korjaavana ja ehkäisevänä menetelmänä. Hyödyt ovat kiistattomat kaikille ja kaikenikäisille – niillekin, jotka eivät koskaan ole tunteneet olevansa notkeita tai luulevat olevansa liian vanhoja aloittamaan. Lyhyessä ajassakin saa tuloksia ja kehittyy.

Miksi pilates?

Kukapa ei haluaisi näyttää ryhdikkäältä ja itsevarmalta. Useimmilla varsinkin toimistotyötä tekevillä asento lysähtää kasaan jatkuvassa istumatyössä tietokoneen ääressä. Pilates on omiaan palauttamaan ja ylläpitämään hyvän ryhdin. Varsinkin ikääntyessä kehon tukilihasten harjoittelu auttaa estämään kehon kasaan painumista.

Pilates toimii hyvin myös venyttelynä jonkin raskaamman treenin jälkeen. Vartalo notkistuu, kivut häviää ja mielikin rentoutuu. Keskittyminen paranee oikean hengitystekniikan avulla. On myös päivänselvää, että positiivinen vaikutus yltää yöuniin saakka. Nukahtaminen siis helpottuu. Pilates on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta parasta mahdollista liikuntaa. Harjoittelu auttaa löytämään elämään ja arkeen tasapainoa. Jokainen hidas ja hallittu liike myös parantaa kehon tasapainoa. Huolimatta hitaista liikkeistä, sen avulla saadut tulokset terveyden ja erilaisten kuntoutusten edistämisessä ovat kiistattomia.

Toisin kuin esimerkiksi joogassa, pilateksessa ei tehdä ääriliikkeitä, jotka voivat väärin tehtyinä olla jopa vahingollisia. Pilates ei myöskään ylikehitä joitain vartalon lihaksia, eikä se myöskään jätä toisia lihaksia huomioimatta. Se keskittyy keskivartalon tukilihasten vahvistamiseen ja harjoittaa koko vartaloa toimimaan yhtenä kokonaisuutena. Pilateksen suosio kasvaa kokoajan ja sitä voi harrastaa ympäri maailmaa. On hyvä aloittaa harjoittelu ohjatuilla tunneilla sertifioidun pilates-opettajan opastuksella. Edistyessä pilates ei vaadi mitään erikoisvälineitä, ja sitä voi hyvin harrastaa kotona matolla mukavissa ja hengittävissä vaatteissa.

Pilateksen periaatteet

Pilates toimii hyvin sekä lihaskuntoharjoitteluna että venyttelynä. Harjoitukset perustuvat muutamiin perusperiaatteeseen, joista jokainen on tärkeä osa kokonaisuutta. Lantionpohjan lihaksien toiminta vaikuttaa selkärankaa tukeviin lihaksiin, joten niitä jännitetään koko harjoituksen ajan, samoin kuin vatsalihaksia. Hengitys nenän kautta sisään ja suun kautta ulos tehdään myös hitaasti ja hallitusti, joka vahvistaa hengityslihaksia palleassa. Tehokas hengitys on edellytys hallittuihin liikkeisiin, ei pelkästään pilatesharjoittelussa vaan kaikessa arjen tekemisessä. Lisäksi lantion, rintakehän, lapaluiden, niskan ja pään asennot ovat tarkoin määrättyjä. Usein jooga ja pilates sekoitetaan, eikä ole ihan selvää mikä niiden ero on. Jooga on vuosituhansia vanha laji, jossa kehon ja mielen lisäksi otetaan henkinen ulottuvuus enemmän huomioon, esimerkiksi meditoimalla. Pilates edistää mielen tasapainoa ja hyvinvointia lähinnä kehonhallinnan kautta.

Pilates tunnit ovat samankaltaisia huolimatta ohjaajasta, toisin kuin joogassa, missä erilaisia muotoja ja liikesarjoja on enemmän. Pilateksen periaatteisiin kuuluu kontrolli ja tarkkuus, hallittu hengittäminen ja keskittyminen, joista kaikista on hyötyä jokapäiväisessä elämässä. Pilates auttaa yleiskunnon ylläpitämisessä ja sitä kautta kiinteytymisessä ja painonpudotuksessa. Harjoituksen hyödyt eivät kuitenkaan ole vain fyysisiä ominaisuuksia. Pilateksen on todettu auttavan hermoston toimintaa, joka vuorostaan torjuu stressiä ja jopa masennusta. Pilatesta harjoittaessa tarvitaan koordinaatiota ja tasapainoa. Mieli tyhjenee ja huolet häviää.