Ryhmäliikunta harrastuksena

Ryhmäliikunta harrastuksena

Aurinkopaistaa ja kesä lähestyy. Katselen vaatekaapista kesävaatteita ja kokeilen viime vuonna ostamaani kesämekkoa. Pikkasen ahtautta vyötärön kohdalla, mutta kyllä nappi sitten kuitenkin juuri ja juuri menee kiinni.

Ehkä kohta lähialueella monitoimitalon pihalla alkavat kesän alussa ne liikuntaryhmät, joissa siskoni ja jotkut ystäväni ovat jo monena kesänä käyneet ja kehuneet. Pitäisikö minunkin, joka on enemmän minä itse tyyppiä eli voimistelen mieluummin kotona oman lempi mattoni päällä ja onhan minulla kahvakuula, pallo ja ties minkälainen venyttelynauha ostettuna ja kokeiltuna. Ryhmäliikunta sopii sekä aloittelijoille että kokeneille urheilijoille, sillä monesti eri lajeihin on omat ryhmät kokemuksen mukaan. Sinun ei siis tarvitse suotta jännittää, sovitko mukaan tai osaatko jo etukäteen tarpeeksi. Ryhmässä opettelu ja liikkuminen ovat varmasti kokemuksen arvoisia ja saat kaiken lisäksi kohottaa omaa kuntoasi sen aikana.

Kesäliikuntaa

Kesäksi on tarjolla liikuntaa eri ikäisille, puistojumppa kuulostaa kivalta ja niihin ei tarvitse edes ilmoittautua, yleensä ainakaan. Säävaraus on huomioitava, kun ollaan ulkosalla ja siellähän voisin hyppiä vähään omaan tahtiini viimeisessä rivissä ilman, että muut kiinnittävät huomiota minun omiin liikesarjoihini. Löydän myös itseäni kiinnostavan ryhmän, jossa kävellään joen vartta ja jumpataan välissä. Päätin, että tänä kesänä olen minäkin puistojumpassa!

Syksyllä

Syksyllä

Syksyksi on taas mukava keksiä jokin harrastus, joka sopii sateisille keleille. Joitakin lajeja voi tietysti ulkonakin harrastaa, mutta esimerkiksi erilaiset tanssikurssit ja vaikka pallolajit ovat hyviä myös sisällä harrastettaviksi. Vaikka nämä molemmat kategoriat sisältävät erilaisia sääntöjä ja opittavia liikkeitä, sinun ei kannata jännittää liikaa. Kun valitset kurssit aloittelijoille, pääset opettelemaan muiden kanssa samaan tahtiin. Myös jumppaohjaus voi olla hyvä vaihtoehto, vaikka englanniksi, nykyelämässä yritetään tehdä montaa asiaa samalla kertaa eli jumpataan ja ollaan kielikylvyssä. Sitten tutkimaan eri harjoittelumuotoja eli mikä olisi minulle sopivaa. Jos et halua mitään rehkimistä eli bodypump näyttää olevan painojen nostamista levytangoilla, virtuaalissa kehitetään keskivartaloa ja ryhtiä, mutta se voi olla monille liian raskasta. Cardio-tunneilla on vauhtia ja poltetaan kaloreita ja kulutetaan energiaa, mutta se voi vaikuttaa liian nopeatempoiselta ja Grit virtual kolme tehokasta intervalli treenia sopivat enemmän lapsille. Jos haluat liikkua rauhallisempaan tahtiin tai miksei tietty kuntopyörällä, mutta siinäkin tulee ehkä liikaa seurattua muita ja nautinto maisemien vaihtumisestakin jää kokematta, mutta sopii kyllä muuten aloittelijallekin. Se tunnetaan muuten nimellä spinning. Monia vaihtoehtoja on tietenkin myös suomeksi ja voit heti innostua, eli toiminnallinen harjoittelu ja heti ensimmäisenä kahvakuula. Sellanen monella voi olla kotona eli voisit käydä harjoittelemassa ensin vähän uusia liikkeitä ja sitten taas palata kotitreeneihin? Kahvakuulatunneilla vahvistetaan lihaskuntoa, kehonhallintaa, koordinaatiota sekä tasapainoa. Näitähän juuri moni tarvitsee. Ja sitten jooga, joka on ollut pinnalla jo kauan ja siihen kuuluu harjoitella hengitystä ja muutamia liikkeitä. Nyt on hyvä aika valita tämä harrastus. Päämääränä on kehon ja mielen tasapaino, lisää notkeutta ja stressin poistoa. Jooga vaihtoehtoja on nykyään runsaasti eli aloittelijan on vaikea päättää olisiko pilates, hatha, astanga, yin tai kundaliinijooga nyt hyvä aloitukseen.

Kamppailulajit ja bodycombat ovat taistelua, nyrkkeilyä ja sykkeennousua ja eivät ehkäpä kaiken ikäisille, mutta monien nuorten suosiossa ja tanssitunteja on baletista, latinoihin, tangosta sambaan ja Zumbaan eli varmasti jokainen löytää suosikkinsa. Vaihtoehtoja ryhmäliikuntaan on valtavasti ja aloittelijoita ohjaillaan eri liikuntamuotoihin. Nyt ei muuta kuin koronan jälkeen taas ylos, ulos ja mukaan. Ryhmät odottavat uusia innokkaita liikunnan harrastajia, ehkä minäkin olen mukana ensi syksynä!